Miért tiltja a WizzAir a mobilos flight módot?
vargag|2011. febr. 18. 10:06
american, inflight, southwest, wifi, wizzair
Két és fél óráig nem ocsúdtam fel abból, hogy egy magát innovatívnak nevező légitársaság miért követeli utasaitól a mobiltelefonok teljes kikapcsolását?! A Wizz utaskísérői udvariasan ugyan, de ellentmondást nem tűrő hangon kapcsoltatták ki a mobilokat, miközben van olyan légitársaság, amelyik fedélzetén már a wifi-internet szolgáltatás működik.
Csütörtökön Barcelonából repültem haza a WizzAir járatával. A gép pontosan érkezett, s flottul indult is, eltekintve attól az apróságtól, hogy az utolsó pillanatban kaput cserélt a repülőtér, ám az információ "hangosbemondásával" nem szőröztek sokat. Még szerencse, hogy csak két kapuval tették arrébb a gépet, így aztán vizuálisan is feltűnt, hogy a szép magenta-lila madár honnan indul.![]()
A beszállítás flottul ment, az utaskísérők dinamikusan és udvariasan terelgették az utasokat, ám a meglepetés akkor ért, amikor többször is bemondták: kapcsoljuk ki a mobilokat - de meglepetésre - s nyomatékosították: ki kell kapcsolni azokat, a flight mód nem elég. Furcsa volt ez, gondoltam, biztos, valami szigor, ami benne maradt a protokollokban, de lazán kezelik, de kiderült hogy nem. A stewik minden utast figyelmeztettek, akik offline olvasgattak anyagokat a mobilokról. Udvariasan, de bizony szigorúan.
A legkomikusabb helyzet az volt, amikor egyik ismerősömet utasították rendre, aki egyébként - nyilván ezt a személyzet nem tudhatta - az egyik magyar távközlési cég műszaki főnökeként két dologhoz ért igazán: a rádiótelefon-rendszerekhez, s mivel hobbista pilóta, a repüléshez. "Kapcsolja ki teljesen a mobilt, nem véletlenül mondjuk be!" - utasították helyre. Ismerősöm szó nélkül kikapcsolta a készüléket, én pedig a nem létező bajszom alatt diszkréten mosolyogtam...
Mert ugye, ma már egyre több légitársaság vezeti be a fedélzeti telefon és wifi szolgáltatásokat, a flight mode pedig jó ideje be van épülve a légitársaságok gyakorlatába. Például, amint blogtársunk, a GulliverUtazik megírta, már a Norwegian Air Shuttle fapados is elhatározta, hogy minden gépét felszereli wifi internet szolgáltatással. Akárcsak a Lufthansa, az American, a Delta, a Southwest és még sorolhatnánk. Ennek fényében fura a WizzAir gyakorlata.
Már csak azért is, mert nyilván nekik is fontosak az ismerősömhöz hasonló üzleti utasok - miként az Váradi József vezérigazgató többször is elmondta - ám az ilyen apróságokkal nem járulnak hozzá ahhoz, hogy egyre több cég vegye igénybe a szolgáltatásukat. Lévén, az üzleti utasok offline is tudnak dolgozni: anyagokat, az előre letöltött leveleket olvasgatják, s így tovább. Lehet, hogy a Wizz-nek is ez irányben kellene fejleszteni, s a fedélzeti internet bevételeiből profitot termelve tovább csökkenteni a jegyek árát?!
Hozzászólások
Eddig 16 komment érkezett (
)
1.
aDoayen (látogató)
2011. 02. 18. 10:24
Én ellenálló voltam és nem kapcsoltam ki, sőt!!! még a földetérés előtt becsekkoltam foursquaren :)
reméltem is, hogy nem engem tartóztatnak le emiatt, de szerencsére a stewit inzultáló spanyol gyereket vitték el.
2.
naffeju (látogató)
2011. 02. 18. 10:30
ezt nyugodtan meg lehetne krédezni tőlük, mert ez egyáltalán nem csak az üzleti felhasználást érinti, ha mindenkit, akinek 5 évnél nem régebbi a mobilja, és mondjuk zenehallgatásra is használja, urambocsá. én nem futottam ebbe bele a wizznél, nem tűnt fel, hogy a mobilokat kikapcsoltatják. érdekes. majd megfigyelem.
3.
Silence
2011. 02. 18. 12:35
basszus, nekem miért nincsenek ilyen problémáim :PPP
4.
evalajos
2011. 02. 18. 17:58
3-ra_!!!:)))(
5.
Repeti (látogató)
2011. 02. 19. 11:24
A posztoló vagy ritkán utazik repülőn vagy csak barlangban él. Mindenhol kikapcsoltatják a mobilt. Ez az alap. És miért kell renitenskedni? Csak szólok, a kapitánynak egyébként joga van arról dönteni hogy komment nélkül bárkit elpateroljon a fedélzetről, indokolia se kell. Így rendetlenkedjetek a gépen.
Ja, és egy hobbista pilóta xart se tud a nagygépekről, akár távközlési cég műszaki főnöke akár nem.
És mindig megvan a lehetőség más légitársasággal utazni, ahol nem kapcsoltatják ki a mobilt. Ha valakinek a mobilbuzerálás okvetlenül fontos 10000 méteren, ahol úgysincs térerő. Az üzleti utasok mióta wizz-el utaznak?
6.
musicminu (látogató)
2011. 02. 20. 10:52
A wifi csupa Boeing 737 be került beépítésre, Te pedig A320-on utaztál. Igen nagy különbség. Ha azt kéri a személyzet, hogy kapcsold, ki, akkor ne okoskodjál! Egész más a fedélzeti elektronikája, és lehet, hogy nem zuhan le azonnal, de hogy okozhat zavarokat, azt saját szemmel láttam. Azért kérik, mert nincs kellő biztosíték, hogy az A320 ban semmi nem hülyül meg a kütyüdtől. Ha pedig csak 1% is adódhat mikor gáz lehet, akkor igen is ki fogják kapcsoltatni. Nem emiatt fogják elveszteni vagy megnyerni a biznyec utasokat szerintem.
7.
vargag (szerkesztő)
2011. 02. 20. 15:23
@musicminu & Repeti: Mindenhol kikapcsoltatják a mobilt, de a flight mode mindenhol elég, ami annyit jelent, hogy a telefonon a Wifi és a mobil rádiós rendszer le van kapcsolva. Vagyis, flight módban a telefon egy offline készülék, minden rádiós aktivitás nélkül, amelyen előre letöltött szövegeket lehet olvasgatni, vagy videókat nézni, etc... Különben pedig Amerikában rengeteg Airbus-on van inflight wifi service, s a Lufthansa is most installálja rövidtávú flottájába a fedélzeti netet, miképp a TAP is, amely szintén Airbus A320-asokkal repül.
8.
Gavriel
2011. 02. 20. 20:24
Szia,
easyjet ugyanezt csinálja, direkt bemondják a flight mode kikapcsolását.
Most, hogy normális áron lehet nemzeti légitársaságokkal repülni, a fapadosok ajánltait meg sem nézem.
9.000.- el keződik, a fizetésnél már 28.000.-nél tartok. 1 főre.
Bek*ph*tják.
9.
vargag (szerkesztő)
2011. 02. 20. 20:56
@Gavriel Szia, Jó, hogy mondod, mert az Easy-n még nem találkoztam ezzel a jelenséggel, pedig évi 2-3 alkalommal repülök velük. Viszont majd megkérdem az illetékesüket!
10.
sztyuvi (látogató)
2011. 02. 21. 17:44
Tenlyeg egeto a problema. Ha megkernek hogy kapcsold ki akkor miert nem lehet kikapcsolni? Egyreszet az utaskisero nem fogja egyesevel leellenorizni, hogy a TE telefonod tenlyeg "flight mode"-ban van-e vagy sem. Meg a melletted uloet meg a masik 150 utaset. Kedvencem a "De ez repulesi modban van!" mondat es ugy neznek az utaskiserore mint egy hulyere, valoszinu ok is hallottak mar errol az "ujdonsagrol"! Masreszt minden elektronikus eszkozt ki kell kapcsoni fel- es leszallas idejere, nem csak a telefonokat, de a mp3 laejatszot, laptopokat is.
Masreszt egy ket-harom oras utat akar ki is lehet birni a telefon nyomkodasa nelkul is, ha megsem megy, rakd flight modba es hasznlad ugy, hogy ne lassa az utaskisero.
udv. egy nem wizzair-es kollega
11.
vargag (szerkesztő)
2011. 02. 22. 11:14
@sztyuvi Engem a probléma szakmai része érdekel, mert nyílni látszik egy szakadék az elektronikus eszközöket tiltó gyakorlat és a fedélzeti internetből bevételt realizáló koncepció között.
Igazad van abban, hogy MINDEN elektronikus eszközt ki kell kapcsolni a taxi, a felszállás és a landolás idejére. Ám a hozzászólásokban is említett légitársaságok a REPÜLÉS TELJES IDŐTARTAMÁRA kérik kikapcsolni a mobilokat, miközben a flight módba kapcsolt készülékekkel játszani, zenét hallgatni, s offline dolgozni is lehet.
Abban is igazad van, hogy ki lehet bírni egy európai szakaszt mobil nélkül. Víz nélkül is ki lehet bírni. S még annyi minden nélkül. De miért szabná meg ezt pont e légitársaság, vagy annak alkalmazottja? A repülés biztonságát nem veszélyezteti, s jegyért pedig mégiscsak az utas fizet, nem pedig fordítva. Persze, mindent lehet úgy, hogy a crew ne lássa, de ugye az alap kérdésfelvetésre ettől nem kapjuk meg a választ! üdv, vgg
12.
Bart (látogató)
2011. 02. 24. 11:18
Érdekes hsz.-eket olvastam. Nem értene a blogoló a repüléshez? Nekem nem épp ez jön le. Nagy gép és kis gép között elektronikailag nincs akkora különbség, csak kisgépet max. könnyebb összezavarni.
A mobilokat régen tényleg ki lehetett kapcsolni, de nem hinném, hogy a zenehalgatás bármit zavarna. Sőt, régen laptopot se használhattál, mert a "CD/DVD meghajtó és HDD keltette frekvenciák zavarták a navigációt, nem beszélve a lapos mágneses teréről."
Nos, a mobilok amikor sávot keresnek tényleg összezavarhatják a repcsi magasság érzékelőjét, GPSét. De off-ban? Ugyan már. Kedves "nem kell renitenskedni" arcnak meg üzenem, hogy az iPhonom offline egy iPad. Annyit zavar mint egy MP3 lejátszó.
13.
zerony (látogató)
2011. 04. 06. 23:12
Csak annyit mondanák, hogy én mindennap wizzair gépekkel foglalkozok és a check list.ben van egy olyan rész, hogy mobilephone.......off. és ez a before start check list.
14.
kristof (látogató)
2011. 07. 07. 1:48
Igazából ez csak a stewardess-től függ. Nekem még soha nem volt olyan, h meg is nézték volna a kikapcsolt mobilokat, márpedig ha az valódi veszélyt jelentene akkor szerintem le is kéne adni :) (Sokan ki se szokták kapcsolni.) Én részemről a repülőgépes módot használom és még sosem szóltak rám emiatt.
15.
Misa (látogató)
2011. 07. 10. 14:03
Az ember ritkán lát ennyi nyűgöt és hasfájást egy helyen, mint itt.
Nem értem, miért nem lehet megérteni, hogy ha valami tilos, akkor tilos. Tessék fikázni másutt.
Nem olyan nagy dolog elszakadni a mobiltól, és mondjuk kinézni helyette az ablakon. Sőt, próbáld ki legközelebb, hogy ha elmész külföldre, kapcsolj ki végleg. Élvezd az utazást, hogy föladod az addigi szokásaidat, hogy eljutsz egy másik környezetbe!
16.
Alpesi Virág (látogató)
2012. 02. 11. 19:41
Kiváncsi lennék, mit tud (kellene) tenni a légiutas kísérő, ha valaki nem hajlandó kikapcsolni a telefonját? Érdekes a téma. Nem veheti el az utas telefonját, nem csaphatja agyon a rendetlenekdőt!